Tuesday, July 12, 2011

: : New Place, New Environment : :

Assalamualaikum Semua..



Apa khabar?? Rasanya dah terlalu lama blog ni sunyi sepi tanpa sebarang entry...


1st July saya baru start kerja di tempat baru..sebelum itu pula bercuti selama dekat 2 minggu sebelum mula bekerja di tempat baru jadi hidup sedikit kelam kabut dengan new environment dan mungkin mengambil masa untuk menyesuaikan diri dengan semua ini..



Environment kerja di tempat baru ini nampak menarik & hopefully semuanya berjalan lancar..


Selain itu, memang agak penat berulang alik ke tempat kerja yang dulunya boleh sampai office dalam masa 15 minit sahaja tapi sekarang agak memakan masa baru sampai ke office...tapi mungkin selepas raya baru bercadang nak cari rumah yang berdekatan sikit dengan tempat kerja...


May Allah Bless Me...:)

Friday, June 10, 2011

Fenomena Nora Elena...

Assalamualaikum semua...





NORA ELENA...drama yang hangat diperkatakan sejak kebelakangan ini..drama yang mula bersiaran bermula bulan Mei lepas telah menjadi topik perbualan hangat di mana-mana saja...termasuklah di wall FB, blog & juga media hiburan...

Apakah tarikan drama ini sebenarnya?

:
:

Mungkinkah kerana tarikan watak utama Nora Elena yang cantik ataupun ketampanan & keromantikkan Seth? Walauapapun jawapannya yang pasti drama tersebut menjadi tontonan rakyat Malaysia tak terkecuali saya...

Seperti entri cik epal dalam blognya "Wanita yang tidak tinggal solat tapi selalu pakai skirt"
memang benar dalam drama ini menggambarkan Nora Elena yang selalu solat & inginkan suaminya juga berubah ke arah cara hidup islam tetapi watak yang digambarkan tidak menunjukkan sebegitu...menjadikan ianya seperti tidak kena...

Tertarik juga dengan entri dari blog ini "Bantahan Siaran Nora Elena Memuncak"
membuatkan aku juga terfikir mungkinkan rumahtangga suami isteri yang nampak normal dan baik-baik aja akan retak dengan gara-gara drama ini?

Bagi aku yang belum berumahtangga ini memang lah berangan nak lelaki seromantik Seth TAPI itu semua hanya boleh dilakarkan dalam drama..jika diluar sana mungkin ada yang begitu TAPI kurang kuantitinya mungkin...

Buat pasangan yang berumahtangga janganlah terlalu terpengaruh dengan drama lakaran manusia ini kerana jodoh anda adalah yang terbaik untuk anda...& doalah kepada Allah agar rumahtangga anda sentiasa dirahmati & bahagia..:)

====================================

Thursday, June 9, 2011

Pesanan Untuk Orang Cantik..

Assalamualaikum semua..

Saya tertarik dengan emel ini & saya kongsikan di sini untuk bacaan semua..


gambar sekadar hiasan


Setiap orang ada kelebihan dan kekurangannya yang tertentu. Tidak ada manusia yang sempurna kecuali Rasululluh s.a.w kerana baginda telah ditentukan maksum.

Selebihnya tidak terkecuali daripada sifat lemah, buruk, hina, sakit dan bermacam-macam perkara lagi. Anda tidak perlu berasa susah hati lantaran gemuk, tidak menarik, terlalu rendah malah cacat.

Biar bagaimana keadaan anda, anda tetap unik dan tanpa anda alam ini tidak sempurna.

Memang Allah menjadikan manusia pelbagai rupa dan gaya . Disitulah berkuasanya Allah. Dia berhak dan mampu berbuat apa saja mengikut kehendak-Nya.

Kita memang tidak ada pilihan untuk mempersoal itu ini, mempertikai itu ini. Anda mungkin berasa rendah hati melihat kekurangan-kekurangan yang ada pada diri anda.

Nah, anggap ia satu kelebihan. Jika anda sangka anda buruk, ia satu kelebihan yang tiada pada orang cantik. Anda sangka kecantikan sentiasa membawa untung? Tidak, tidak selalunya begitu.

Kadang-kadang kecantikan memusnahkan. Setelah anda dikenali sebagai cantik, ketakutan anda terhadap keburukan lebih besar daripada jika anda semulajadinya buruk. Orang cantik fobia menjadi buruk.

Setiap kedutan di wajah akan dirawat dan setiap kedutan begitu menyusahkan dirinya. Saat menjadi buruk pasti tiba, bagaimanakah perasan si cantik meghadapi hari tua mereka? Bukankah rasa susah yang tiada kesudahan?

Kadang-kadang seekor semut diberikan sayap oleh Allah supaya dia boleh terbang dan menerjah api.

Samalah halnya, kadang-kadang seseorang manusia itu diberikan kecantikan supaya dengan kecantikan itu dia boleh berbuat sebanyak-banyak mungkar untuk diberikan balasan setimpal di Akhirat.

Tontonlah filem atau drama-drama di TV. Kisah hidup orang cantik selalunya penuh duri. Jika anda buruk setidak-tidaknya anda bebas rasa riak dan takbur.

Penghuni neraka kebanyakkannya wanita sebagaimana disabdakan Rasullah s.a.w wanita itu tentu yang cantik tapi gagal memahami untuk apa kecantikan itu diberikan Allah kepadanya.

Dan wanita itu tidak terkecuali juga yang buruk sebab dia berterus-terusan saja mempertikaikan kerja Tuhan.

Siapakah wanita penghuni syurga itu, barangkali yang cantik dan dia sentiasa faham kecantikan itu ukuran manusia . Cantik pada pandangan Allah adalah ketaatannya terhadap semua perintah dan larangan Allah.

Barangkali juga yang buruk tapi dia faham Allah tidak memandang rupa paras tapi apa yang ada di dalam hatinya. Wahai orang cantik, orang buruk, orang rendah, orang cacat, semuanya itu hanyalah ukuran manusia dan ukuran manusia selalunya sasar.

Hargai diri anda sebab kewujudan anda membuktikan kekuasaan Allah!

=============================================

Thursday, June 2, 2011

Cycling @ Taman Botani Putrajaya

Assalamualaikum Semua..

Pada pagi sabtu 14 Mei 2011 aku & 3 orang lagi kawan telah pergi berbasikal di Taman Botani, Putrajaya..Dah lama niat nak berbasikal sebenarnya akhirnya pergi juga..Awal-awal lagi dah bangun..SEMANGAT sangat tau..

Kami tiba seawal 8 pagi..macam nak pergi kerja kan..tapi sayang nya taman botani masih belum buka pukul 8 pagi..Taman buka pada pukul 9 pagi..terawal sangat la pulak..tapi sebelum ke Taman Botani ni..dalam perjalanan...kami telah terserempak dengan kemalangan yang melibatkan motor..di bulatan putrajaya & lelaki yang accident tu terlentang atas jalanraya..mula-mula kami hanya nampak objek berwarna putih..dan bila semakin dekat rupanya motor yang terbalik...& disebelahnya ada orang yang telah terlentang..kami teragak-agak nak berhenti..si driver dah tak tau nak berhenti ke nak jalan ke...dalam berkira2 akhirnya kami teruskan saja perjalanan...tapi dalam masa yang sama terdapat 2 biji kereta yang nak berhenti di tempat kejadian...

Rasa bersalah terus menyelubungi kami berempat..tak prihatin ke kami? tapi yang pelik nya si motor tu tak tahu berlanggar dengan siapa?..orang langgar lari ke? memandangkan kami berempat perempuan takut pulak ada yang lemah semangat ke...

Setiba nya di Taman Botani..tidak lama kemudian siren ambulans kedengaran untuk ke tempat kejadian..tak tahu samada mangsa hidup @ sebaliknya...Allah Yang Maha Mengetahui..

Setelah itu, baru hati rasa sedikit lega..& kami teruskan aktiviti riadah berbasikal...
Dengan bayaran RM 3.00 Per Hour..kami dapatlah berpusing-pusing sekeliling taman botani...
tapi disebabkan keadaan basikal yang kurang baik dari segi maintenance, keseronokkan berbasikal kurang dirasai..tapi still enjoy juga..

Teringat dulu zaman sekolah pergi sekolah naik basikal...kayuh laju bukan main...
& teringat juga aku duduk di seat belakang & mak yang kayuh basikal untuk menghantar aku ke sekolah..

Satu masa dulu basikal memang menjadi medium pengangkutan yang amat penting bagi aku...
(ishh..terkenang zaman kecik pulak..hehe..)

Jom layan pic yang sempat di snap..





Bende alah sunflower ini akan bergerak ke kiri & ke kanan mengikut yang telah disetkan..mula2 tengok teruja tau..





Posing~~~






Pemandangan tasik putrajaya sepanjang berbasikal...





















Mesti ada orang nak kata.."Ni nak naik basikal ke nak posing"..hehe..






berbasikal lebih kurang dalam 40 minit ade kot..stop sekejap..sambung balik..






rest..berpeluh gak tau











3 sekawan yang sungguh sporting... :)


Selepas habis aktiviti berbasikal ini..kami pun pergi breakfast di presint 15...
Kalau boleh setiap minggu nak beriadah macam ini..
Jom join saya..:)

Happy Reading!
===========================================

Wednesday, June 1, 2011

ACID Man Face Revealed...Plz Beware!



ACID MAN @ KL
Credit : Farysa
Kenderaan : Motor honda ex5. No plate : WPV 4963



"Received this email from a friend today. Pls beware. He is getting near. Take care.

Attention: Last night at 8.15pm the acid splasher was around PKNS complex shah alam. 1 lady got splashed. At 9.30pm another lady got splashed around Summit USJ area. Splasher on the run riding Honda EX5 motorcycle No Plate WPV 4963. Pls pass this on. TQ!!!


A friend reports that the Acid Splasher has been seen in Damansara Uptown & Kota Damansara.

Modus Operandi is to knock on the car window (mostly women drivers) & splash acid if poor driver winds down window.

He has a 'sad face' & is Indian. When you refuse to open the window, he will yell at you & be more aggressive.

He carries a yellow bottle (likely to be acid behind his back). Don't be BLUR & open.

One of the victim is my friend's friend's friend currently hospitalized & blinded (not to mention disfigured).

Do not open the car window, immediately take note of the clothes he is wearing & rush home/or make police report. "

===========================================


Sebab wanita lebih cepat nampak tua..


Assalamualaikum Semua…

Hari ini saya nak kongsikan emel yang telah menarik perhatian saya & ingin saya kongsikan untuk bacaan anda juga…


gambar sekadar hiasan


Ada segelintir kaum suami mudah mencari perempuan lain kerana menganggap isteri mereka sudah tidak cantik, nampak tua, gemuk…Tapi tahukah anda semua wahai kaum suami sebab-sebab yang menjadikan para wanita khususnya isteri & ibu cepat nampak tidak menarik di mata anda?

1. Tahukah anda, jika kita makan dengan perlahan dan mengunyah makanan sehingga benar-benar hancur, itu akan membantu proses penghadaman kita, sekaligus mengelakkan kita gemuk..tetapi kasihan kaum ibu ni, terpaksa makan laju2, telan terus tanpa sempat dikunyah kerana nak memujuk anaknya menangis. Tapi si suami..layan jer sambung makan, buat2 xdengar anaknya menangis..So, wanita pun mudah jadi gemuk sebab makanan xsempat nak hadam betul2..

2. Wanita juga mudah gemul kerana sifat mereka yang tidak suka membazir. Makanan yang tidak habis dimakan oleh anaknya, maka dialah yang akan menghabiskannya pula..sayang katanya..takut membazir..membazir tukan amalan syaitan..Si suami pulak dengan riaknya mengatakan “awak ni kuat makan betul!”

3. Bila anak menangis tengah malam nak minum susu, bapaknya akan tido mati terus. Kalau yang dengar pun buat2 tido lena sebab malas nak bangun, malas nak ganggu tidonya. Wanita lah yang dalam semalaman, berapa puluh kali terpaksa bangun membuat susu untuk anak…bila xcukup tido, mulalah muka nampak letih dan cepat nampak tua..kedut2 pun mula wujud. Masa tu guna Total Effect ker, ape ke..xkan nak hilangnya..petua untuk cantik kan ada dua yang penting, minum air banyak & TIDUR SECUKUPNYA..

4. Dan bagi wanita yang bekerjaya, sudahlah penat bekerja untuk membantu menambah pendapatan keluarga, bila balik rumah, semuanya dialah yang kena uruskan. Dengan perangai anak2, perangai bapaknya..nak itu, nak ini..So, wanita pun membebel, marah2..dan bila marah2, banyak leter, so cepatlah jadi tua..

Kesimpulannya…wanita cepat tua & cepat gemuk adalah disebabkan LELAKI atau lebih tepat lagi SUAMI..Oleh itu, hargailah segala pengorbanan isteri anda..Mungkin sekiranya sehari sahaja isteri anda tiada, dan anda perlu memikul tanggungjawab dia sementara, anda mungkin tidak mampu melakukannya seperti dia..FIKIR & RENUNG2KAN…

P/S : walaupun saya masih belum berkahwin..tapi dapat rasakan sangat besar pengorbanan seorang wanita dalam sesebuah keluarga..Mak..I love U..:)

=============================================================

Friday, May 27, 2011

Solving the IT worker shortage

Assalamualaikum Everyone…

Just sharing with all of u about this news abstract from The Star Online dated today wrote Jo Timbuong about "Solving the IT worker shortage"

THE shortage of skilled workers to fill positions in the country's IT industry is a longstanding problem. Everyone agrees that a solution has to be found, but it still evades us.

Open-source enterprise-software maker Red Hat said there are 2,000 to 2,500 vacancies for IT personnel each month.

In comparison, only 830 IT students graduate from our universities monthly, said Prof Dr Md Gapar Md Johar, vice-president of Academia and Dean of the Information Science and Engineering Faculty at the Management Science University.

"There definitely is a shortage and the country needs to rely on foreign knowledge workers to plug the gap," said Daniel Ng, marketing director for Asia Pacific at Red Hat.

While many blame the tertiary institutions for not being able to meet the industry needs because of an outdated computer science syllabus, Gapar believes the problem stems from the secondary-school level.

"How many science stream students are there in secondary schools who are also good in math? The good ones are usually channelled to other hard science courses, like Medicine and Engineering but not IT," he said.

This, he said, is the reason why there aren't many qualified candidates for IT courses in the country.

Gapar believes that the first thing to do to correct this is to change the way math is perceived in our schools.

Mathematics, he explained, is seen as the basics for computer programming but many students aren't interested in the subject because they see it as being boring and difficult.

"We need to change the way math is being taught in schools to make it fun. It shouldn't be just about formulae, but also (the application of) logical thinking. Students need to see math in a new light," Gapar said.


WHAT NEXT?: The IT industry is always in need of capable fresh graduates in its operations.


Unsexy

Another factor that contributes to the lack of talent in the IT industry is that the industry is perceived to be uncool.

Red Hat's Ng believes parents today do not have the same perception of IT, compared to the days when he was in university. "Back then my parents were proud to say that their son is taking a course in IT, and that he would subsequently work for an IT company," he said.

He said parents today have a negative view of the industry, think it is an unprofitable field and that their children will be in dead-end or boring jobs.

"Many think that when you study computer science, you will end up in some desk-bound job, like IT administrator," Ng said.

Gapar thinks that parents' generally have a bad perception of IT these days, because of the dotcom crash in early 2000.

When that happened, some IT companies experienced a plunge in revenue while many startups that had hopped onto the dotcom bandwagon without a proper business plan died.

"That has left a black mark on the industry, and so the parents are discouraging their children from pursuing careers in IT," said Gapar.

Mislabelling

The lack of qualified IT personnel is also attributed to the mislabelling of IT courses.

Dr Yap Chee Sing, managing director of professional training company Iverson Associates, said many are being marketed as IT courses but do not cover essential IT subjects, like programming.

"It is these non-IT courses that are branded as IT that are giving the actual IT courses a bad name," he said.

Yap said the students of such courses are the ones who have difficulties looking for a job in IT after graduation because they are not equipped with the necessary skills.

Gapar believes programming is an essential skill because this is where innovation begins. "It gives you the fundamentals to make more tools and from that you can create a lot of useful software and other innovations," he said.

Employers have become more discriminating and have even identified which universities produce the graduates with the right IT skills.

"If these students have hardcore IT skills, they are scooped up the second they graduate. Those with vague qualifications will have a harder time because they lack the necessary skills despite holding a degree in IT," Yap said.

According to him, the mislabelling of IT courses goes back to the dotcom era. "At that time, the argument was that market forces pushed for such courses to be labelled IT. Some universities were apparently forced to do that to promote their courses," he said.

Fixes

If Malaysia wants more IT graduates with marketable skills, Gapar said, the first thing that needs to be done is to gear IT courses towards creating innovation, and to further emphasise the need for programming skills across all IT subjects.

Having these programming courses will not only spur innovation, but will also turn Malaysians from a society of users to that of creators, he said.

Gapar said tertiary institutions also need to start encouraging multiplatform training.

Ng explained that many employers prefer to hire graduates who have multiple skills. "Companies are adopting multiplatform environments these days and their preferences for multiplatform skills make sense.

" Why would companies hire two people to take care of different systems when they can hire one who can handle both?," he said.

The many career opportunities in the IT industry also needs to be more clearly communicated. Universities need to explain to students and parents that the career spectrum is wide.

According to Ng, there are other, softer branches in IT that have not been made clear, such as marketing for example. "I think that with a good understanding of technology and a little bit of flair, an IT graduate can be a great marketer of IT products," he said.

More tweaks

While it is wise to change parents' perception of IT courses, universities need to also look at keeping their IT courses abreast of the times.

These institutes of higher learning must engage the help of the industry to find out what other values their graduates must have in order to be more marketable.

The universities must work with the industry players to recognize the latest technology trends. "Once we get the feedback, we can make changes to our IT syllabus, and these will come into effect the next semester," Gapar said.

He said that in its recent meeting, some industry players advised that universities should also put more effort into honing their students' communications skills.

"Some students are very innovative but aren't able to communicate their ideas properly," he said. The solution would be to make such students present their work in class, where their communication skills can be sharpened.

The fast-paced nature of technology is also a problem to tertiary institutions. Most of the time, the subjects they teach may have lost relevance by the time their students graduate.

Gapar, Ng and Yap countered that while technologies change, the fundamentals remain the same.

"The changes are only in the design but if you have a strong understanding of the basic fundamentals, you can deal with all kinds of changes," Gapar said, emphasising his point as to why even a basic understanding of programming is so important.

Also, Ng said, graduates cannot rest on their laurels and need to constantly upscale their skills after graduation to keep up with technology advances and to maintain their marketability.

===================

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...